Alergările ușoare au fost corelate cu o viață mai lungă

Câteva alergări ușoare în fiecare săptămână te-ar putea ajuta să trăiești mai mult, sugerează un nou studiu danez. În schimb, dacă alergi prea mult și prea repede, ai putea avea de suferit.

Cercetătorii au analizat informații provenite de la 1.000 de alergători sănătoși cu vârsta între 20 și 86 de ani și aproape 400 de persoane sănătoase, dar care erau, în mare parte, sedentare.

Analiza a arătat că era cu aproape 78% mai puțin probabil ca cei care făceau alergări ușoare să moară în cadrul studiului derulat pe o perioadă de 12 ani decât cei care erau sedentari. Alergătorii „relaxați” au fost definiți ca fiind cei ce alergau cu o viteză de aproape 8 km/h de câteva ori pe săptămână, pentru mai puțin de 2,5 ore săptămânal.

În schimb, era la fel de probabil ca cei ce alergau mai viguros să moară în perioada studiului precum cei ce erau sedentari, conform cercetării. Alergătorii mai „viguroși” au fost definiți ca cei ce alergau cu o viteză de peste 11 km/h, timp de peste patru ore pe săptămână.

Descoperirea „sugerează că ar putea exista o limită superioară pentru dozarea exercițiilor ce este optimă pentru beneficiile de sănătate”, a declarat coautorul dr. Peter Schnohr, de la Spitalul Frederiksber, din Danemarca. „Dacă țelul tău este de a reduce riscul de deces și de a-ți îmbunătăți speranța de viață, alergatul de câteva ori pe săptămână cu un ritm moderat este o strategie bună. Orice peste acest nivel nu este numai inutil, ci poate fi și dăunător”.

Dr. Karol Watson, codirector al departamentului de cardiologie preventivă la Universitatea California, Los Angeles, a fost de acord și a spus că multe studii precedente au produs descoperiri similare: o cantitate moderată de jogging este corelată celor mai bune rezultate în ceea ce privește o speranță de viață mai mare, dar atunci când oamenii aleargă prea mult, beneficiile de sănătate încep să dispară.

„Oamenii nu au fost făcuți pentru a face mountain-biking sau să alerge maratoane în fiecare zi…și nu trebuie să faci asta pentru a trăi mai mult”, spune Watson, care nu a fost implicată în studiu.

A fi un alergător de distanțe mari va fi, cel mai probabil, în continuare ceva benefic pentru sănătatea inimii tale, în general, dar acei alergători ar trebui să știe că există o oarecare creștere în mortalitate pe o anumită perioadă pentru alergătorii extremi față de alergătorii moderați, spune Watson.

Alți experți subliniază că sunt necesare mai multe cercetări pentru a determina care este limita superioară a cantității de exerciții ce îți este benefică.

„Țelul nu este de a înfricoșa oamenii care doresc să participe la exerciții mai viguroase”, au precizat Duck-chul Lee, de la departamentul de kinetoterapie de la Universitatea de Stat Iowa, și colegii săi într-un editorial care însoțea studiul. Cu toate că majoritatea cercetărilor sugerează că, după un anumit prag, mai multă activitate fizică nu este, neapărat, mai bună, „încă avem nevoie de mai multe date pentru a determina cu adevărat dacă «mai mult chiar este mai rău?»”, au precizat aceștia.

Autorii editorialului au mai notat că grupul de alergători „viguroși” includea numai 40 de oameni, în timp ce celălalt era format din sute de persoane. Dacă studiul ar fi inclus mai mulți oameni care alergau mai viguros, cercetătorii ar fi putut găsi o legătură între alergatul viguros și un risc redus de a muri în timpul studiului, au precizat autorii editorialului. În plus, studiul s-a bazat pe rapoartele participanților despre cât de mult au alergat, fiind posibil ca acestea să nu fie atât de precise.

Autorii studiului au oferit o posibilă explicație pentru efectele negative corelate activității fizice viguroase. S-ar putea ca exercițiile de anduranță, viguroase, să aibă, pe term lung, efecte dăunătoare asupra inimii, au spus oamenii de știință. Unele studii realizate pe alergătorii de maratoane au descoperit că acești atleți au o rată mai mare de apariție a cicatricelor miocardice decât cei ce nu aleargă maratoane.

De asemenea, studiul oferă dovezi suplimentare ce arată că până și cantitățile mici de exerciții pot avea beneficii de sănătate. În studiu, era mai puțin probabil ca cei ce alergau mai puțin de o oră pe săptămână să moară decât cei ce nu alergau deloc.

Cele mai bune rezultate au fost asociate celor ce alergau între 1 și 2,4 ore pe săptămână, nu mai mult de trei ori pe săptămână, cu un ritm scăzut sau mediu. „Mulți adulți vor percepe acest lucru ca fiind un scop practic, ce poate fi atins și care este sustenabil”, au mai precizat cercetătorii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *